مهم‌ترین اقدامات آموزشی، عمرانی و خدماتی ایجاد شهر همگان

حسینی پویا تأمین پیش‌نیازهای ایجاد شهر همگان را از مهم‌ترین اقدامات درخصوص اجرای برنامه‌های ویژه تحقق اهداف منشور حقوق شهرنشینی برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد سیدمحسن حسینی‌پویا با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف تصریح‌شده در منشور حقوق شهرنشینی مشهد دسترس پذیری شهر و امکانات و تأسیسات شهری برای همه مردم با هر سطح از توانایی است افزود: در همین راستا شورای اسلامی شهر مشهد طرح¬های زیرشاخه منشور در زمینه گروه های خاص شامل کودکان، افراد دارای معلولیت و زنان را تحت عنوان شهر دوستدار کودک و شهر همگان نیز به تصویب رسانده که متناسب با هرکدام از آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و آموزشی برای شهرداری تکلیف شده است.

وی ادامه داد: درحالی که ۱۳ ماه از تصویب منشور حقوق شهرنشینی در صحن علنی شورا می‌گذرد، اقدامات مناسبی از جانب سازمان‌های ذی‌ربط در شهرداری مشهد انجام‌شده که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی برای پیشبرد برنامه‌ها و رسیدن به اهداف میان‌مدت ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

حسینی پویا افزود: بر مبنای گزارشی که در زمینه روند اجرایی شدن شهر همگان از شهرداری دریافت کرده ایم، برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری در سه حوزه کلی عمرانی، خدماتی و آموزش دسته‌بندی می‌شود.

حوزه عمرانی؛ ویژه معلولین

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با اشاره به اقدامات عمرانی شهرداری‌های مناطق مشهد گفت: باهدف تأمین شرایط مناسب برای حضور افراد دارای معلولیت در فضاهای اجتماعی شهر تاکنون اقدامات مختلفی انجام شده است از جمله احداث ۶۹ چشمه توالت فرنگی با هزینه‌ تقریبی یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان در فضاهای عمومی نصب و رمپ‌های دسترسی به سرویس‌های بهداشتی، بازارها، پل‌های عابر پیاده و… به میزان دو هزار و ۳۸۰ مترمربع و با اعتبار ۶۱۳ میلیون تومان اجراشده است. احداث ۴۰ مورد آبخوری مخصوص معلولین با هزینه ۵۴۰ میلیون تومان و ۱۴ مورد محوطه بازی ویژه توانیابان با هزینه ۱۱۳ میلیون تومان نیز در سال ۹۸ به اتمام رسید.

وی در ادامه گفت: شهرداری‌های مناطق جهت تأمین دسترسی آسان افراد دارای معلولیت به خدمات شهری برنامه‌های ویژه‌ای مدنظر دارند؛ ایجاد رمپ‌‎ها به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع، ایجاد معابر دسترسی به فضای سبز به میزان ۷۵ هزار و ۹۰۰ مترمربع، احداث سرویس‌های بهداشتی مناسب به تعداد ۱۷۶ چشمه، ایجاد محوطه بازی کودکان و وسایل توانیابان به تعداد ۱۸۵ دستگاه، تأمین آبخوری مخصوص معلولین به تعداد ۱۹۷ مورد، تهیه وسایل بدنسازی معلولین به میزان ۱۷۹ دستگاه و تعمیر و نصب نیمکت‌های مخصوص معلولین که در برنامه سال جاری قرار دارد و درمجموع به ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

حسینی‌پویا افزود: بر اساس تکلیفی که بر عهده سازمان فردوس‌ها درخصوص آرامستان‌های مشهد گذاشته‌شده بود، رمپ‌های ویژه دسترسی آسان به بلوک‌ها، پارکینگ‌های مناسب برای معلولین و سرویس‌های بهداشتی ویژه احداث و تکمیل‌ شده است. همچنین رمپ‌های دسترسی به بازارها توسط سازمان میادین و میوه و تره‌بار نیز طبق ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و مکانیزه کردن چند دستگاه پل عابر پیاده به انجام رسیده است. در پارک ملت نیز ضمن مسطح‌سازی تمام سطوح محوطه شهربازی، اقدامات لازم جهت مناسب‌سازی دسترسی آبخوری‌های شهربازی و سایر بخش‌های خدماتی انجام‌شده است.

وی همچنین به اقدامات انجام‌شده جهت تسهیل عبور و مرور معلولین و نابینایان در سطح شهر و معابر و ساختمان‌های خدماتی و عمومی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ هم‌زمان با اجرای ۳۴۶۰۰ متر خط عبور نابینایان در پیاده‌روهای شهری، ۵۹۰۰ متر از خطوط موجود نیز مرمت و بازسازی‌شده، ضمن اینکه در پیاده‌روها، آیلندها و گذرگاه‌های شهری، ۶۶۳ پروژه همسطح‌سازی یا ایجاد رمپ به اجرا درآمده و ۲۸۹ مورد رمپ و گذرگاه نیز اصلاح و مرمت‌شده است. با این تفاسیر برای اصلاح و ایجاد خط عبور نابینایان بیش از ۲ میلیارد تومان و برای ایجاد رمپ در پیاده‌روها نزدیک به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ هزینه شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته اصلاح ورودی ساختمان‌های اداری و سرویس‌های بهداشتی و اجرای پل فلزی برای عبور ویلچر به تعداد ۲۰۲ مورد و با هزینه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انجام‌شده است.

وی همچنین یادآور شد: در سال ۹۸ گذرگاه‌های عابرپیاده در ۱۶ تقاطع شهر مناسب‌سازی شده و برای مناسب‌سازی تمام گذرگاه‌های سطح شهر برای اجرای کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده مبلغ ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص‌یافته است. همچنین قرارداد مناسب‌سازی تعداد ۱۰۵ دستگاه تاکسی سمند ویژه معلولین منعقدشده که از این تعداد ۷۰ دستگاه در سال گذشته تجهیز و در شبکه بیسیم ۱۳۳ فعال‌شده‌اند. بر این اساس و در سال گذشته، در مناطق ۱۳ گانه مشهد مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جهت مناسب‌سازی معابر و اماکن ویژه افراد دارای معلولیت هزینه شده است.

بخش دوم؛ حوزه خدماتی

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد ضمن تاکید بر این مسئله که اگر بخواهیم شهری برای همگان و مناسب برای زیست عمومی آماده کنیم باید شرایط را از همه نظر تأمین کنیم، گفت: در جهت تأمین شرایط مناسب برای استفاده عامه مردم از فضاهای عمومی شهر اقداماتی از قبیل اصلاح و تکمیل سیستم روشنایی معابر، پاک‌سازی کانال‌ها، محصورکردن بناها و زمین‌های متروکه، ساماندهی و جمع‌آوری دست‌فروشان، شستشو و نظافت تأسیسات شهری و حذف حیوانات موذی در دستور کار شهرداری قرار داشته است. در این راستا ۳۹ پروژه اصلاح و رفع معایب سیستم‌های روشنایی باهدف تأمین نور مناسب در محافل، پارک‌ها و فضاهای عمومی شهر به اجرا درآمد. همچنین ۲۲۰ مورد از زمین‌های رها در محلات و معابر محصور و پاک‌سازی‌شده و نسبت به اصلاح و تأمین روشنایی تعداد ۸۰ دستگاه پل هوایی عابر پیاده نیز اقدام شد. علاوه بر این موضوع ساماندهی دست‌فروشان در حاشیه خیابان‌ها و معابر که گاه سبب بروز مشکلاتی برای تردد شهروندان به‌ویژه کودکان و بانوان یا معلولین ایجاد می‌شد در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۴۰۰ مورد در مناطق مختلف مشهد انجام شد.

حسینی پویا خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های ویژه دستیابی به اهداف عالیه منشور حقوق شهرنشینی و باهدف تأمین منظور شهر دوستدار کودک، عقد قرارداد پروژه سرمایه‌گذاری پارک موضوعی کودک و سلامت به منظور امکان استفاده برابر تمام کودکان از فضاهای شهری بوده است.

بخش سوم؛ آموزش

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه حوزه آموزش کودکان در زمینه‌های مختلف و در راستای برنامه¬های طرح «شهر دوستدار کودک» مورد تأکید مدیریت شهری بوده است، در تشریح این برنامه‌ها گفت: بخشی از موضوعات آموزشی توسط اداره آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و در راستای آگاه‌سازی کودکان و نوجوان با اشتباهات و کنجکاوی‌های حادثه¬آفرین و تأکید بر تأمین ایمنی کودکان توسط والدین بوده که برنامه¬هایی ازجمله «طرح زنگ ایمنی در مدارس» و «طرح غنچه‌های ایمنی» به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: ارائه آموزش در برنامه‌های مناسبتی باپوشش ۲۲هزارنفر ساعت آموزش در سال گذشته، آموزش‌های ویژه و تخصصی در فرهنگسراهای سطح شهر، اجرای برنامه‌های آموزش از راه دور با پوشش حدود ۲۱۰۰۰ نفرساعت ویژه کودکان در سال گذشته با استفاده از هزار عنوان کتاب آموزشی کودک و بیش از هزار لوح فشرده حاوی کلیپ و انیمیشن ایمنی و اجرای برنامه «قوی شو» برای گروه سنی ۸ تا ۱۶ ازجمله برنامه‌هایی بود که در سال ۹۸ در حوزه آموزش و آگاه‌سازی کودکان به انجام رسید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا