فضا و سیمای شهری منتقل کننده امید و نشاط باشد

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در نشست آسیب شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک آزاری گفت: فضا و سیمای شهری منتقل کننده امید و نشاط باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید محسن حسینی‌پویا  در نشست «آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری پدیده کودک آزاری با تکیه بر شهر مشهد» که به همت کمیسیون حقوقی شورا و با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برگزار شد، اظهارکرد: پدیده کودک‌آزاری متاسفانه یکی از مشکلاتی است که گریبان‌گیر شهر ما شده و بعنوان یک آسیب اجتماعی در سطح کشور شناخته می‌شود.

حسینی پویا با بیان اینکه طی ماه های اخیر شاهد چندین مورد کودک‌آزاری بودیم که به شکل گسترده‌ای نیز در رسانه های مختلف بدان پرداخته شد و برخی از آنها بسیار فجیع بودند، تصریح کرد: چنین اتفاقات ناگواری شورای شهر را بر آن داشت تا این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد و امروز شاهد این نشست هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی و بررسی کمبودها و آسیب های سطح شهر یکی از وظایف شورای شهر محسوب می‌شود و باید راهکارهایی پیش روی دستگاه های مختلف و مدیریت شهری قرار دهد.

حسینی پویا صرف برخورد با مجرمی که اقدام به کودک‌آزاری نموده را یک عکس‌العمل طبیعی دانست و گفت: آیا این امر کفایت می‌کند؟ با توجه ثبت ۱۶ هزار گزارش کودک‌آزاری طی یک سال در کشور و ۲ هزار مورد در شهر مشهد، متوجه می‌شویم که تنها مقابله با مجرم کفایت نمی‌کند و باید به صورت گسترده‌تری در پی ریشه های آن رفت.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با بیان اینکه برخورد صرف با مجرم پاک کردن صورت مسئله بوده و مجازات او کفایت نمی‌کند، افزود: اگر نگاهی به پرونده های کیفری و قتل سطح شهر و کشور بی‌اندازیم، متوجه میشویم که سطح خشونت در جامعه بسیار بالا بوده و نیازمند کنترل و کاستن از خشونت است.

حسینی پویا میزان پرخاشگری در جامعه را زیاد دانست و در تشریح راهکارهای مقابله با این پدیده اجتماعی، گفت: با بهره‌گیری از آموزش میتوانیم رواداری را در جامعه ترویج کنیم و به صورت مستقیم در رابطه با کودک آزاری، کودکان، بزرگسالان، والدین، سرپرستان و مردم را تعلیم دهیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مقابله با پرخاشگری جامعه نباید به آموزش بسنده کرد، افزود: جامعه باید خود را با یک جامعه منعطف و غیرخشن منطبق سازد؛ وقتی جامعه‌ای مشحون از خشونت، ناامیدی، یاس و عصبانیت است، نمیتوان انتظار خوش‌رفتاری چنین جامعه‌ای با کودکان را داشت. پس باید فضا، سیما و منظر شهری را تغییر دهیم و سیما و منظر غیرخشنی پدید آوریم که در آن رنگ های خشن و آزاردهنده جای خود را به رنگ های روشن و امیدوارکننده داده‌اند.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: مقوله هایی همچون آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست و سایر مواردی که میتواند به خشونت و بازتولید آن بیانجامد را باید کنترل کرد و محیط شهری را به طرف رنگ های روشن و فضای زندگی قابل سکونت سوق دهیم؛ از همین جهت مجموعه مدیریت شهری و تمامی ارگان های درگیر در شهر در آموزش و تغییر فضای آن وظیفه دارند و باید به آن عمل کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد تصریح کرد: در این همایش از اساتید فن در حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق، جرم‌شناسی و فعالان اجتماعی دعوت شد تا موضوع کودک آزاری را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دهند تا زوایای تاریک آن روشن شده و مقداری به کنترل وضعیت و کاهش آمار کودک‌آزاری در سال جاری منجر شود تا شاهد فجایع این چنینی نباشیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا