ضرورت همکاری شهروندان در اجرای منشور حقوق شهرنشینی

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نیازمند همکاری و کمک همه مردم و شهروندان هستیم تا بتوانیم در مورد چگونگی اجرای منشور بحث کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدمحسن حسینی پویا در نشست بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در نهادینه سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت شهرنشینی مشهد، هدف اصلی این نشست را استمداد طلبیدن شورا از سمن ها برای اجرایی شدن منشور حقوق شهر نشینی عنوان کرد و گفت: در آغاز به کار شورای پنجم به دنبال راهکارهایی برای توسعه حقوق در شهر به معنای توسعه عدالت و حق مداری بین شهروندان بودیم.

وی در بیان ضرورت های طراحی این منشور گفت: در موضوع آسیب های اجتماعی با توجه به آنکه مشهد شهری مهاجر پذیر بوده و نرخ افزایش جمعیت آن نسبت به تمام شهرهای کشور و حتی نسبت به تهران بیشتر است در حال حاضر این شهر پذیرای اقوام مختلف و فرهنگ ها و زبان های متنوع است و برخلاف وضعیت جغرافیایی مشهد که بن بستی در گوشه کشور است، امروز مشهد یک چهارراه فرهنگی است از فرهنگ های مختلف که البته چنین جایی استعداد بالایی برای آسیب‌های اجتماعی دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد افزود: شاید یکی از دلایل آن که امروز مشهد در برخی آسیب‌های اجتماعی بالاترین رتبه و میزان در کشور را به خود اختصاص داده، همین موضوع باشد. مشهد شهری با ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت از قومیت ها و فرهنگ ها و زبانهای مختلف است که در کنار هم قرار گرفتن این جمعیت عظیم و به تعامل رسیدن آنها زمان زیادی می طلبد و قاعدتاً در این زمان امکان بروز آسیب های اجتماعی زیاد است.

حسینی پویا خاطرنشان کرد: در چنین شهری نیازمند آن هستیم افراد به گفتگوی باهم نشسته و برای تحمل یکدیگر تمرین کنند. برای رسیدن به این مهم مشهد نیاز به یک مانیفست دارد که به مسائل مختلفی بپردازد از جمله همین قضیه و شاید یکی از کارکردهای منشور حقوق شهر نشینی همین این اتفاق باشد.

به گفته وی، منشور می تواند نشان دهد که مردم چگونه در کنار یکدیگر به گفتمان برسند و چگونه راه تحمل و تعامل و مدارا را فرا بگیرند آن هم در شهری که قرن هاست میزبان امامی است که به امام گفتگو و مدارا معروف و مشهور است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد اضافه کرد: موضوع دیگری که منشور می تواند به آن بپردازد و از انگیزه های تولید این منشور بوده، فضای کالبدی شهر است، امروز نیازمند آن هستیم که فضاهای شهر عادلانه تر تقسیم شود و همه افراد جامعه بتوانند بطور برابر و آنگونه که حقشان است از فضاهای شهری استفاده کنند.

وی توزیع امکانات شهری را به صورت برابر و عادلانه و منصفانه برای همه شهروندان وظیفه حاکمیت محلی قلمداد کرد و گفت: کودکان، معلولان، زنان، جانبازان، سالمندان، زنان باردار و اقشار مختلف از جامعه ما باید بتوانند از همه امکانات شهری به راحتی استفاده کنند.

حسینی پویا با اشاره به آن که تا اینجا این کاری بوده که از شورا برآمده و حاصل یک کار تحقیقاتی علمی بیش از ۱۸ ماهه با حضور کارشناسان معتبر بوده است، ادامه داد: منشور حقوق شهر نشینی مشهد یک متن علمی دقیق است که برای اولین بار در کشور نوشته شده و برای اینکه این منشور به موفقیت برسد نیازمند کمک همه مردم از جمله انجمن های مردم نهاد هستیم چراکه به عنوان اشخاصی مستقل از بدنه دولت و قدرت و سیاست و منفعت بهترین اشخاص اجرا کننده منشور تلقی می شوند.

وی تصریح کرد: این گروه ها باید بتوانند مطالبه گری را به سطح جامعه آورده و به منشور قالب اجرایی بدهند که اگر در طی یک سال آینده این اتفاق نیفتد و در درون جامعه گفتمان سازی ایجاد نشود، به احتمال زیاد منشور با شکست مواجه شده و به تبع آن قدم های بعدی در مشهد و سایر شهرها بسیار مشکل خواهد بود، لذا نیازمند همکاری و کمک همه مردم و شهروندان هستیم تا بتوانیم در مورد چگونگی اجرای منشور بحث کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد از اقداماتی که تاکنون شورا برای اجرایی شدن منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی مشهد انجام داده، به مصوبه های شهر دوستدار کودک و شهر قابل دسترس برای همه به ویژه جانبازان معلولان و افراد کم توان شامل سالمندان و زنان باردار اشاره کرد و گفت: همچنین مصوبه دیگری در دست طراحی داریم برای آماده شدن فضاهای شهر ویژه دوچرخه سواری و پیاده مداری و دیگر دستور کار شورا در موضوع تامین امنیت بانوان در فضاهای شهری است.

طبق اعلام حسینی پویا در تعامل و گفتگو با وزارت کشور و شهرداری مشهد موافقت تاسیس اداره‌ای در شهرداری مشهد با عنوان شهر همگان گرفته شده تا به مجموعه موضوعات اشاره شده در حوزه کودکان، جانبازان و معلولان، امنیت زنان و پیاده مداری و دوچرخه سواری بپردازد و در تمام مناطق شهرداری مشهد بدون موازی کاری مقدمات لازم برای این موضوعات را پیگیری و فراهم نماید.

وی افزود: در حوزه آموزش و فرهنگ سازی نیز در تعامل با سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری به دنبال آن هستیم در برنامه آموزش فرهنگ شهروندی بتوانیم به ترویج ارکان منشور بپردازیم و در این مسیر تاکنون برنامه هایی تنظیم شده است.

در این نشست نمایندگان و مدیران سمن ها و انجمن های مردمی شهر مشهد به بیان دغدغه های خود در موضوع حقوق شهروندی و خواسته های اقشار تحت حمایت و ارتباط خود پرداخته و هرکدام از زاویه دیده تخصصی نیازمندی های اجرائی و تئوریک منشور را مورد بحث قرار دادند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا