افزایش دغدغه های شهروندی مردم مشهد

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر تماس های مردمی با ۱۳۷ به سمت ارائه مشاوره و اظهار نظر در موضوعات مختلف شهروندی و اقدامات شهرداری رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محسن حسینی پویا صبح امروز پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری مشهد و پاسخگویی به مطالبات تلفنی شهروندان گفت: در دوره جاری روزانه بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تماس با مرکز ۱۳۷ برقرار می شود که عمده درخواست های مطرح شده مربوط به حوزه‌های فرهنگ شهروندی و حقوق شهرنشینی است اما همین که امکان طرح مطالبات و خواسته های مردم به طور مستقیم با شهرداری فراهم شده و سازمان و سامانه‌ای وظیفه و مسئولیت پیگیری و پاسخگویی به این درخواست ها را داشته باشد نشانه جا افتادن موضوع حقوق شهرنشینی و اینکه مدیریت شهری در پی احقاق این حقوق است می باشد.

به گفته وی، ساخت و سازها، نظافت شهری و آسفالت، معضلات ترافیکی و ساخت و سازهای غیرمجاز به ترتیب بیشترین دسته تماس‌ها و مطالبه‌گری های مردم را شامل شده که نشان از پیگیری حقوق شهروندی توسط خود شهروندان است.

حسینی پویا افزود: وقتی که یک شهروند ساخت و ساز غیرمجاز رخ داده در منطقه ای را گزارش کرده و از شهرداری درخواست پیگیری این تخلف را دارد به این معنی است که شهروندان نسبت به قانون و حقوق خود حساس شده اند و می‌توان این امر را این گونه تفسیر کرد که نیازهای مردم از سطح عمومی به سطح بالاتری ارتقا یافته که همانا اهمیت موضوع فرهنگ شهر نشینی و حقوق شهروندی را به وضوح مطرح می کند.

بنا به گفته این عضو شورا، نکته جالب آنجاست که شهروندان در روزهای خاصی که نمایندگان شورای شهر یا مدیران سازمان‌های شهرداری پاسخگوی تماس آنها هستند؛ موضوعات کلان تر و خواسته‌های کلی تری را مطرح می‌کند که نه تنها شخصی نیست بلکه مربوط به مطالبات و حقوق گروهی از شهروندان می‌شود. این اتفاق نشان آن است که در حال حاضر از یک سو شورای شهر جایگاه خود را به عنوان مقام مشورتی و امین مردم برای بیان خواسته‌های مهم و حیاتی شهر پیدا کرده و از سوی دیگر نشان آن است که شهروندان به سطحی از بلوغ فکری رسیدند که در تماس با مدیران شهری مسائل کلان را که به نفع عموم مردم و کلیت شهر باشد مطالبه کند.

حسینی پویا به این مسئله نیز اشاره کرد که:  مشکل بزرگ در حال حاضر در شهرها و کلانشهرها نبود مدیریت واحد و یکپارچه شهری است که این نقیصه پاسخگویی به برخی مطالبات شهروندان را دشوار می‌کند، مطالباتی که از سوی مردم به مرکز ۱۳۷ ارجاع می‌شود همیشه مربوط به حوزه شهرداری نیست بلکه حوزه‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی، آستان قدس و اوقاف، شرکت های خدماتی مانند برق و آب و فاضلاب و سایر نهادهای ذیربط و دخیل در مدیریت شهری را شامل می‌شود و متاسفانه امکانی از جانب شهرداری و شورا برای رفع این دغدغه ها وجود ندارد.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: هرچند تفکیک وظایف و حوزه اختیارات سازمانهای دخیل در یک شهر در قوانین ما بسیار دقیق انجام شده اما از مردم عادی نمی‌توان توقع داشت به این تفکیک و دسته بندی ها اشراف کامل داشته باشند. در واقع این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که از نظر مردم، نهاد پاسخگو و مخاطب مطالبه‌گری ایشان در حریم شهر سازمان شهرداری و مدیریت شهری است که البته توقع و نگاه درستی است.

حسینی پویا ادامه داد: متاسفانه در این رابطه باید گفت نظام قانونگذاری اما مشکل داشته و از این بابت می‌توان به نحوه تنظیم قوانین مدیریت شهری ایراد وارد کرد.

وی اضافه کرد: اگر در شهرها و کلان‌شهرهای ما مدیریت واحد شهری در جریان باشد شهروندان می توانند تمام مطالبات و خواسته های کوچک و بزرگ خود را از یک نهاد واحد طلب کرده و همان نهاد مسئول و مدیر بررسی تمام خواسته ها کمبودها و نیازها و برطرف سازی آنها باشد.

به گفته حسینی پویا، بزرگترین فایده نظام مدیریت یکپارچه شهری آن است که شهروندان را از تنوع سازمان‌های صاحب اختیار رها می کند. آنطور که وی بیان کرد وقتی که در مثال ساده ای تنها یک معبر را نمی‌توان به راحتی مدیریت کرد چرا که هر روز انتظار می‌رود یک نهاد خدمات‌رسان برای انجام پروژه های خود اقدام به حفاری و اجرای پروژه عمرانی نموده و احتمال شکافته شدن و لک شدن آسفالت معبر هر روز وجود داشته باشد در این شرایط زندگی در محلات و خیابانها و کوچه های شهر از حالت عادی خارج میشود.

وی یادآور شد: لایحه مدیریت یکپارچه شهری مدتی در مجلس در حال بررسی است البته انتقادهای بسیاری به آن وارد شده که در کمیسیون های مربوطه مشغول کار روی ایرادات و برطرف کردن آن ها هستند. امیدواریم هر چه سریعتر با برطرف شدن ایرادهای آن در صحن مجلس مطرح و تصویب شود تا بتواند به وضعیت مدیریت کلان شهرهای کشور سامان دهد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا