عدالت برای زنان از منظر شهری و شهرنشینی

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: حقوق زنان به طور کامل در حقوق ملت قانون اساسی آورده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حسینی پویا به عنوان سخنران در همایش “جهان به سوی امنیت و عدالت برای زنان”، مقوله عدالت برای زنان را از منظر شهری و شهرنشینی مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گفته حسینی پویا اگر فضای شهر به گونه ‌ای تعبیه شود که زنان نتوانند در آن مشارکت داشته باشند، عدم مشارکت اجتماعی باعث سرخوردگی و خانه ‌نشینی آن‌ها خواهد شد، که به نوعی خشونت علیه زنان است.
وی ادامه داد: معتقدم تکیه بر حقوق زنان شاید خیلی مثبت نباشد، چرا که با تامین حقوق ملت حقوق زنان را هم که جزوی از ملت هستند تامین خواهیم کرد، در فصل سوم  قانون اساسی مباحث مربوط به حقوق ملت به طور کامل بیان شده که این حقوق برای همه شهروندان تدوین شده است و در صورتی که آن را  حقوقی مختص به مردان بدانیم در واقع  گامی به عقب برداشته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

حسینی پویا حقوق ملت را متعلق به همه ملت چه مردان چه زنان دانست و اظهار کرد: خصوصیاتی برای حقوق زنان وجود دارد که لازم است برای آن‌ها مباحثی جداگانه در نظر گرفته شود که از جمله آن ماده هفت حقوق شهروندی است که به صورت مستقیم به حقوق زنان اشاره داشته و ۱۲ ماده نیز به صورت غیر مستقیم  به حقوق زنان پرداخته است، اما  همه حقوق زنان این موارد نیست و حقوق کامل آنان در بخش حقوق ملت آمده است لذا باید روی آن  تاکید شود در غیر این صورت جفای مضاعفی به زنان شده است.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد جامعه مدنی را کثرت‌گرا عنوان کرد و گفت: همه گروهها و اشخاص از جمله زنان، کودکان، معلولان و مردان باید در آن سهیم باشند و شهرها باید به گونه‌ای تعبیه شوند که همه بتوانند از فضاهای آن استفاده کنند.
وی با بیان  آنکه زنان عوارض شهری و مالیات پرداخت می‌کنند پس قاعدتا حق آن‌هاست که بتوانند از منابعی که به فضاهای عمومی اختصاص دارد استفاده کنند، اظهار کرد: در فضاهای عمومی شهری نیازهای زنان نیز باید در نظر گرفته شود.
حسینی پویا با تاکید بر تامین امنیت رفت و آمد زنان در شهرها، گفت: زیرگذر‌ها، پل‌های عابر پیاده، پیاده‌روها و پارک‌ها و فضاهای عمومی می‌بایست به گونه‌ای باشند که زنان بتوانند حتی در شب نیز در این فضاها تردد داشته باشند.
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد با اشاره به تجربه ‌اندوزی زنان در مشارکت‌های آن‌ها در عرصه اجتماعی گفت: حضور زنان در شورایاری‌ها و مدیریت شهری تمرینی برای آن‌هاست که بتوانند در مدیریت مشارکت داشته باشند و نتیجه آن در سال‌های آتی زنانی است که تجربه کافی در عرصههای مدیریتی را دارا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا