ترویج فرهنگ کتاب با طرح مشوق‌های حوزه کتاب شورای شهر

شورای اسلامی شهر مشهد در تازه‌ترین جلسه علنی خود طرحی را به تصویب رساند که برمبنای آن مدیریت شهری مشهد از ظرفیت‌های قانونی در قوانین مختلف کشور برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در انواع اشکال ازجمله پاتوق‌های کتاب، اصناف دارای امکان کاربری مختلط و با ارائه مشوق‌ها در حوزه معافیت پرداخت عوارض برای صنوف و همچنین محافل کتاب‌خوانی و… استفاده کرده، جلب مشارکت دستگاه‌های مسئول و دارای وظایف تصریح شده در قانون شورای مجامع خیرین شهر یار و عموم شهروندان رایزنی خواهدکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در توضیح این طرح گفت: ضرورت ترویج بیشتر مسئله کتاب و کتاب‌خوانی در بین تمام اقشار جامعه بر هیچکس پوشیده نیست به ویژه آنکه موجی از نوجوانان و جوانان در کشور در حال طی مراحل آماده شدن برای زندگی اجتماعی و اشتغال و مسئولیت‌پذیری‌‎های اجتماعی هستند، درعین‌حال امواج سهمگین اطلاعات از طریق رسانه‌های مدرن به جامعه هجوم آورده و دسترسی و استفاده درست از آن‌ها نیازمند دانش است.

سیدمحسن حسینی پویا خاطرنشان کرد: در دنیای امروز بروز و ظهور انبوهی از رسانه‌ها و فضاهای ارتباطی بر بستر تکنولوژی، لزوم نفوذ دانش در جامعه را کمرنگ جلوه داده اما واقعیت آن است که بررسی صحت‌وسقم این دریای اطلاعات و تشخیص درستی و نادرستی آن، نیازمند نگرش صحیح و اطلاعات و آشنایی به منابع دقیق است و با جنبه‌های جدید از اطلاعات روبرو هستیم که علی‌رغم ظاهری آراسته و منطقی، اصولاً غلط و غیرعلمی هستند.

وی ادامه داد: تشویق، حمایت و کمک اقشار جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به مقوله آشنایی، کاربرد کتاب، همچنان باید در اولویت مدیران و نهادهای مسئول فرهنگ باشد. در قوانین مختلف کشوری نیز بر این مهم هم تأکید شده و هم راهکارها و امکانات مناسبی برای انجام این روند تأمین شدهاست. شورای شهر مشهد نیز با استفاده همین زیرساخت مناسب قانونی، بر اقدام عملی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه تأکید دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد اضافه کرد: ازجمله مواد قانونی که بر لزوم اقدامات نهاد شهرداری در این زمینه تأکید دارد قانون شهرداری‌های کشور است که در ‌ماده ۵۵ آن در تشریح وظایف شهرداری، تأسیس مؤسسات بهداشتی و تعاونی وفرهنگی مانند درمانگاه، ‌بیمارستان و… تا کتابخانه، کودکستان و باغ کودکان و کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی را جزو وظایف شهرداری به حساب آورده و با تأکید براینکه این اقدامات باید در حدود اعتبارات مصوبه انجام شود، به شهرداری اختیار داده شده در این قبیل موارد با تصویب انجمن شهر، از اراضی و ابنیه متعلق به خود(با حفظ حق مالکیت) به‌منظور استفاده در این موارد به اختیار مؤسسات مزبور قرار دهد.

به گفته حسینی پویا، ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور شهرداری‌ها را مکلف کرده همه‌ساله حداقل نیم درصد (۰.۵%) از درآمدهای خود را به‌منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند. از طرفی در ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف شده به‌منظور ارتقای کارکرد فرهنگی و هنری مساجد، ترتیبی اتخاذ کند تا مساجد، شهری از کانون‌های فرهنگی و هنری بر اساس بودجه سنواتی برخوردار شوند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: این قوانین به‌عنوان ابزارهای اجرایی می تواند برای ترغیب همکاری نهادهایی چون اداره کل ارشاد راهگشا باشد. شهرداری نیز در قالب قانون، اختیار هزینه کرد در موضوعات فرهنگی را دارا بوده و میتوان با سازوکاری، این ظرفیت‌ها را در مسیر هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی استفاده کرد.

وی یادآور شد: مدیریت شهری مشهد در دوره پنجم تأکید فراوانی بر مقوله فرهنگ جامعه و حقوق شهروندی داشته و تصویب منشور حقوق و مسؤولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد در تیرماه سال گذشته نمود عینی این دغدغه بودهاست.

حسینی پویا تأکید کرد: در جایجای این منشور، بر لزوم تأمین شرایط و زیرساخت های لازم برای ایجاد عدالت در دسترسی همه اقشار به امکانات مشروع فرهنگی و اجتماعی و حقوق شهروندی تأکید شده و حق دسترسی شهروندان به زندگی شایسته را از رسالت های شهرداری برشمرده است.

وی افزود: در این منشور همچنین بر لزوم ترویج آموزه های شهرنشینی، فرهنگی و… تأکید شده و تأمین زمینه‌های آموزش شهروندان خواسته شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورا ادامه داد: با این نگاه شهرداری رسالت و وظیفه خطیری برای فعالیت در این حوزه دارد. اما نکته مهم تأمین شرایط موردنیاز ازجمله منابع مالی برای ورود قدرتمند شهرداری است. در این حوزه نیز در کنار امکانات موجود در قوانین بالادستی برای تأمین اعتبارات لازم، یکی از ابتکارات اساسی شورای پنجم مشهد نیز میتواند به روانسازی این اقدامات کمک کند.

حسینی پویا با اشاره به مصوبه خیرین شهر یار که در سال گذشته توسط شورای اسلامی شهر مشهد بهتصویب رسیده گفت: ایجاد خیرین شهر یار باهدف جلب مشارکت های سازنده خیرین مشهد در انجام امور زیرساختی شهر و کمک به ترمیم و توسعه فضاهای شهری، امکانات فراوانی را در اختیار شهرداری قرار می دهد که از تأمین مالی اموری که در توان شهرداری نبوده و هزینه کردن در آن‌ها جزو اختیارات شهرداری نیست از آن جمله است.

وی افزود: در مصوبه خیرین شهر یار تأکید شده، در راستای دستیابی به شهر ترمیمی و جلب و تسهیل مشارکت «خیرین شهر»، شهرداری باید زمینه همکاری و حضور خیرین را در «امور همگانی و عام‌المنفعه اعم از حوزه‌های فرهنگی اجتماعی» مهیا کند و چه امری مبارکتر و تاثیرگذارتر و ماندگارتر از حوزه فرهنگ و تقویت توان دانش جامعه؟

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد، هدف اساسی از تمرکز شورا بر این مقوله را ارتقاء فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، حمایت از راه‌اندازی و گسترش پاتوق‌ها و رویدادهای مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی و نیز حمایت از ناشرین و مؤلفین، مراکز پخش کتاب و کتاب‌فروشان دانست و گفت: شهرداری در این حوزه باید با جلب همکاری و همیاری نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط، نسبت به عملیاتی‌نمودن موضوعاتی که در قوانین مرتبط در کشور تصریح‌شده اقدام کند.

وی تأکید کرد: چنانچه این موضوع در برنامه های اولویتدار شهرداری قرار گیرد، باتوجه به الزامات قانونی برای نهادهای مسئول و همچنین پایکاربودن انجمن‌های خیرین و مردمنهاد برای ترویج حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی در جامعه، قطعاً شاهد اتفاقات خوشایندی در آینده نزدیک در مشهدالرضا خواهیم بود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا