پیش بینی حق و تکلیف برای زائران در منشور حقوق شهرنشینی

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در منشور حقوق شهرنشینی برای زائران نیز حقوق و تکالیفی پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سید محسن حسینی پویا خصوص منشور حقوق شهرنشینی اظهار کرد: ما منشور حقوق شهرنشینی را تدوین کردیم که این منشور با منشور حقوق شهروندی که دولت آن را رونمایی کرده است، دارای تفاوت‌هایی می‌باشد.

وی افزود: در منشور حقوق شهروندی به ابعاد حاکمیتی و سیاسی هم توجه شده اما منشور حقوق شهرنشینی در برخی موارد با حقوق شهروندی همخوانی دارد اما در بعضی موارد دارای تفاوت‌هایی است.

حسینی پویا بیان کرد: از نظر مفهومی منشور حقوق شهروندی به شهروندان یعنی افرادی که دارای تابعیت یک کشور هستند اختصاص دارد و اگر این مفهوم را در شهر بخواهیم تصور کنیم، مثلا در شهر مشهد، کسی شهروند مشهد تلقی می‌شود که دارای تابعیت ایرانی و مقیم مشهد باشد و با این ترتیب، دامنه و قلمرو محدودی پیدا می‌کند چراکه در همین شهر مشهد ما مهاجرانی از دیگر شهرها و حتی مهاجرانی از دیگر کشورها راداریم که در مشهد ساکن و مقیم شده‌اند. علاوه بر این در هرسال جمعیتی بالغ‌بر ۳۰ میلیون زائر را داریم که به مشهد سفر می‌کنند و چند روزی در شهر مشهد ساکن می‌شوند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از همین رو در منشور حقوق شهرنشینی به این موضوع توجه شده و هر فردی که حتی دو ساعت در این شهر ساکن باشد هم دارای حق و تکلیف فرض شده و موضوع منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی فرض می‌شود. از سوی دیگر، در این منشور به سایر موضوعات مرتبط در شهر، ازجمله به موضوعات محیط‌زیست شهری، حتی به حیوانات و گیاهان نیز پرداخته می‌شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا