سمن ‌ها به عنوان مهم ترین پایگاه شهر ترمیمی

محمد فرجیها گفت: مهم ترین ویژگی شهر ترمیمی تدوین و اجرای مقررات به نحوی است که شهروندان برای گذران امور زندگی مجبور به نقض مقررات و تخلف نشوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمد فرجی‌ها، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در چهارمین نشست شهر ترمیمی که با حضور سازمان‎‌های مردم‌نهاد ترمیمی به میزبانی کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهارکرد: طرح ایجاد شهر ترمیمی در مشهد، بعنوان اولین شهر ترمیمی کشور را باید به فال نیک بگیریم و این اقدام ارزشمند را به شورای شهر و مدیریت شهری مشهد تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه هرروز بعنوان یک پژوهشگر بیش از گذشته به نقش و اهمیت تشکل های مردمی و جامعه محلی در تامین نظم و امنیت پی برده‌ایم، گفت: از سوی دیگر هرروز، نگاه و نگرش به ابزارهای رسمی و دولتی کمرنگ‌تر شده و به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در بستر اجتماع بیشتر پی می‌بریم.

فرجی‌ها خاطرنشان کرد: اگر بدنبال شهر ترمیمی هستیم، مهمترین پایگاه آن، سمن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه گفت: از دهه ۸۰ به بعد، تحولی جدی در حوزه نظام عدالت کیفری در سطح دنیا و به تبع آن در ایران درحال اتفاق افتادن است؛ نتایج ارزیابی مداخله‌های رسمی و عدالت کیفری نشان می‌دهد که برخلاف انتظار افکار عمومی، این مداخلات نتوانسته به اهداف خود برسد و امن‌ترین کشورها، کشورهایی هستند که ملایم‌ترین نظام کیفری را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری و احساس مسئولیت در کشورهای توسعه یافته کم رنگ شده است، خاطرنشان کرد: همین موضوع سبب شده که باید به سمت انجام اقدامات مختلف با تکیه بر مشارکت مردمی برویم؛ فرآیندهای مختلف با مشارکت جامعه پیش برود و دولت و نهادهای رسمی نقش هماهنگ کننده را بیشتر بعهده دارند.

فرجی‌ها در ادامه صحبت‌های خود به ویژگی‌های شهر ترمیمی اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی شهر ترمیمی این است که مقررات و قوانین به نحوی طراحی، تدوین و اجرا می‌شود که شهروندان برای گذران امور زندگی مجبور به نقض مقررات و تخلف نخواهند شد و به نیازهای مشروع و قانونی آنها پاسخ منطقی و مشروع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه به رسمیت شناختن آسیب‌ها و جرایم موجود در شهر، دومین ویژگی شهرهای ترمیمی است، خاطرنشان کرد: در بحث شناسایی مشکلات و مسائل شهری، سمن‌ها مهمترین نقش را دارند پس باید پیوسته مورد توجه قرار گیرند.

فرجی‌ها، توجه به عوامل زیربنایی تخلفات و جرایم را دیگر ویژگی شهر ترمیمی دانست و افزود: احیاء ظرفیت‌های موجود در بستر جامعه ایمن برای تامین امنیت دیگر ویژگی شهر ترمیمی است؛ اصلی‌ترین اقدامی که توسط کشورهای امن و توسعه یافته انجام شده این است که تشکل‌ها و ساختارها و سمن‌های بستر جامعه شناسایی کرده‌اند و از ظرفیت‌های بهره برداری می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: با دستورالعملی که به زودی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد، حوزه‌های گسترده‌ای برای سمن‌ها به رسمیت شناخته شده است؛ این موضوع در حوزه شهر ترمیمی، اتفاقی است که باید نسبت به آن خوش‌بین بود.

فرجی‌ها با بیان اینکه به رسمیت شناختن سمن‌ها، به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه عدالت ترمیمی، فقدان چنین نشست‌ها و جلسات گفتگوست؛ گفتگو کار بسیار بزرگی است و این تحول در نوع نگرش را ارزشمن می‌دانیم.

فرجی‌ها افزود: نگاه شورای پنجم شهر مشهد و تمایل آنها به شنیدن صداهای مختلف بسیار ارزشمند است و باید قدر چنین موقعیت‌ها و فرصت‌هایی را بدانیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا