سامانه ‌های ارتباط مردمی ؛ ابزار ایجاد شفافیت در شهرداری

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد سامانه ‌های ارتباط شهروندان با مدیریت شهری را ابزار مهم ایجاد شفافیت قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌‎رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سید محسن حسینی پویا با حضور در برنامه «چهارشنبه های پاسخگویی» در مرکز ۱۳۷ شهرداری گفت: از آنجا که مدیران شهری و کارکنان شهرداری به واسطه سامانه‌های ارتباطی از جمله ۱۳۷ خود را در معرض نگاه و قضاوت مردم می بینند؛ مرکز ۱۳۷ کمک شایانی به تقویت شفافیت در حوزه عملکرد مدیریت شهرداری ارائه می دهد.

وی افزود: در سمت مقابل نیز مردم به دقت و تیزبینی خوبی رسیده‌اند و تخلفات و ابهامات عملکرد شهرداری را به سرعت از طریق ۱۳۷ گزارش و پیگیری می‌نمایند و این مرکز امکان رفع ابهام، ارائه توضیحات و پیگیری ایرادات را دارد. بدین طریق همه مسئولین خود را در معرض نگاه مردم حس کرده و شفافیت عملکرد شهرداری مشهد روز به روز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه فعالیت‌های مرکز ۱۳۷ شهروندان را در جایگاه ناظر بر عملکرد شهرداری ارتقا داده که دو فایده اساسی در بردارد؛ اول آنکه هزینه‌های شهرداری در باب نظارت بر عملکرد کارکنان و پیمانکاران کاهش یافته و از نگاه و نظارت مستقیم شهروندان و استفاده کنندگان از خدمات خود بهره‌مند می شود. دوم آنکه شهروندان با بیان مشکلات و کمبودها و نارسایی‌های همه حوزه ها حتی حوزه‌ها و بخش‌های غیرمرتبط که در اختیار شهرداری نیست می‌توانند مدیران شهری را نسبت به عملکرد سایر دستگاه‌های خدمات رسان آگاه کرده و از این طریق خدمتگزاران ایشان در شهرداری و شورای شهر امکان پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را از سایر نهادها که ارتباط چندانی با مردم ندارند مهیا می‌کند.

به گفته وی حضور و فعالیت مرکز ۱۳۷ کمک بسیار موثر و پر رنگی به نظام مدیریت شهری است تا به طور پیوسته و مستمر، سالم سازی و روان سازی سیستم خود را در دستور داشته و در جهت تکامل خود و رفع نواقص و ایرادها و ارائه بهتر و با کیفیت تر خدمات گام بردارد.

حسینی پویا ادامه داد: اثرگذاری ۱۳۷ بر امور جاری مدیریت شهری محدود نمانده به ویژه در دوره جاری شورای شهر مشهد، سامانه ۱۳۷ توانسته به طور ویژه‌ای در برنامه‌های آتی شهر و تصمیم‌سازی‌های کلان نقش‌آفرینی کند، چرا که در شورای شهر و مجموعه کمیسیون های تخصصی، با توجه به آمار بالای مخاطب و مراجعه شهروندان به مرکز ۱۳۷، اطلاعات به دست آمده، مطالبات و انتقادات شهروندان که در این سامانه ثبت شده به عنوان یک مرجع اطلاعات و نمونه آماری مطمئن و قابل اعتنا در نظر گرفته شده و این اطلاعات در بررسی طرحها، لوایح و مصوبات اثر گذاری می کنند.

وی اضافه کرد: دیگر حوزه تاثیر گرفته از نقش ۱۳۷ و نحوه اقدام شهرداری و شورای شهر آنجاست که در ۳ سال اخیر و در دوره پنجم شورای شهر مشهد مشاهده می‌شود سطح مطالبات شهروندان که در سامانه ۱۳۷ انعکاس یافته از مطالبات و خواسته‌های جاری و امور خدماتی ارتقا یافته و در حال حاضر شهروندان در ارتباط با سامانه‌های مردمی شهرداری و شورا پیگیر حقوق شهروندی و مطالبات سطح بالاتری هستند. این نشان آن است که مردم مشهد نسبت به حقوق خود که به گردن شهرداری و نهادهای خدمات‌رسان و دستگاه‌های دولتی دارند آگاهی پیدا کرده و به دنبال احقاق این حقوق بوده و با افزایش آگاهی و مطالبه‌گری مردم، همه مدیران و دستگاههای دولتی و عمومی باید نسبت به نحوه خدمت خود و کیفیت آن تجدید ارزیابی به عمل آورده و حساسیت بیشتری به کارنامه کاری خود نشان دهند.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: نکته مهم در بحث سامانه های ارتباط مردمی مدیریت شهری آن است که باید تا حد ممکن از موازی‌کاری این سامانه ها جلوگیری کرده و بر فعالیت تخصصی و حیطه اثرگذاری هرکدام واقف و حساس بود. در راستای چنین اقداماتی سامانه شورایاران نیز جهت ارتباط مستقیم شهروندان با نمایندگان خود در شورای شهر فعال است اما در شهرداری باید کنترل کرد که فعالیتهای سامانه چشم شهر، همپوشانی و یا موازی کاری با ۱۳۷ نداشته باشد.

منبع: پایگاه اطلاع ‌‎رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا