حمایت مدیریت شهری از زندانیان رها شده از بند

در یکی از جلسات خانواده ترمیمی مدیریت شهری در خصوص همه گونه حمایت برای بازآفرینی روانی و اشتغال آفرینی زندانیان رها شده از بند اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، در جلسه خانواده ترمیمی که با حضور روسای کمیسیون های حقوقی، برنامه و بودجه و نماینده هیئت رئیسه شورا، همچنین معاون خدمات شهری و رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد و نمایندگانی از دادگستری، سازمان زندانها، سازمان بهزیستی و سایر نهادهای ذیربط برگزار شده بود جمعی از افرادی که به دلیل سوپیشینه مدتی را در بند و زندان بوده و پس از آزادی با گرد هم آیی و هم افزایی توان خود اقدام به اشتغال زایی افراد کرده بودند در خصوص فعالیت های خود گزارش عملکردی ارائه کرده و درخواست های خود را مبنی بر حمایت های قانونی و معنوی برای توسعه این برنامه ها مطرح کردند.

افراد حاضر در این جلسه گروهی از شهروندان بودند که پیش از این به دلیل بزهکاری های مختلف دوره محکومیت خود را در زندان سپری کرده و پس از آزادی با هدف اصلاح شرایط زندگی و بازگشت به زندگی مفید با استفاده از حداقل امکانات و حمایت ها، به طور خانوادگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده و از اشخاصی شبیه به خود که فاقد حمایت و امکانات اشتغال و درآمدزایی بودند حمایت کرده و ایشان را به کار گرفته بودند.

بیشتر بخوانید:

یکی از نمایندگان این گروه در سخنان خود نقطه پیوند دوباره این گروه با جامعه و احیای مجدد زندگی را حفظ ارتباط با خانواده و حمایت خانواده از ایشان بیان و تاکید کرد: باید این مسأله را برای تمام بزهکاران در بند الگو قرار داد.

درخواست اساسی این گروه از شهرداری اختصاص فضایی برای توسعه کسب و کار خود بود تا بتوانند عده بیشتری را به کار گمارده و از افراد درمانده دستگیری کنند.

بنابه اظهارات مشاور اجتماعی این گروه، استعداد و توانایی ایجاد اشتغال برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در این کسب و کار وجود داشته و شرایط و امکانات لازم در این زمینه مهیا شده است. لذا تنها نیاز ضروری، اعتماد به این افراد و اعتبار بخشیدن به فعالیت ایشان است.

محبی در ادامه تاکید کرد: با ابتکار و همت همین گروه سرمایه اجتماعی بسیار خوبی در شهر فراهم شده که باید از آن استفاده کرد، بویژه که ایشان مطالبه کمک مالی نداشته و برای ادامه کار تنها اعتماد و انگیزه می‌خواهند.

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این جلسه با تقدیر از تلاش و همت این افراد تاکید کرد: نظر شورا برای اختصاص زمین در مدت زمان طولانی برای توسعه کسب و کار مورد نظر و با شرط پوشش زندانیان آزاد شده مثبت است و کمک‌های بیش از این نیز در صورت لزوم از جانب مدیریت شهری ارائه خواهد شد.

سید محسن حسینی پویا رئیس کمیسیون حقوقی املاک و قراردادهای شورا نیز در سخنانی با تاکید موثر بودن فعالیت های مردمی ، در بازپذیری اجتماعی گروهای هدف، خاطرنشان کرد: شورا از هیچگونه اقدامی در زمینه حمایت و اعتبار بخشی به این گروه ها و تشکل ها، مضایقه نداشته و از چنین فعالیت‌هایی استقبال و حمایت می کند.

وی در ادامه برای توسعه اقتصادی و برندینگ، کسب و کار های حاصل از فعالیت ‌این گروها نیز پیشنهادات خود را مطرح کرد.

همچنین شهناز رمارم عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد در سخنانی بر حمایت‌های آموزشی، مطالعاتی و علمی در جهت توسعه کسب و کار ایشان و تجاری سازی ایده هایشان تاکید و خاطرنشان کرد: مهمترین ارزش این گروه آن است که به توان و اراده خود متکی بوده و وابسته به حمایت‌های خارج از گروه نبودند.

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با تاکید بر اینکه به دلیل ارتباط مستقیم معاونت خدمات شهری با مردم، سرفصل شهر ترمیمی در این معاونت کلید خورده یادآور شد: در حال حاضر فضاهای ویژه‌ای برای در اختیار گذاشتن به توسعه کسب و کار این گروه آماده است و بیش از آن نیز این آمادگی وجود دارد چنانچه این گروه کاری، فضا و مکان خاصی را در نظر داشته باشند شهرداری ضمن پیگیری و اخذ مصوبات لازم، شرایط در اختیار گذاشتن این فضا را مهیا کنند.

همچنین رضا دانایی سیج، رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد هم با تأکید بر آمادگی هرگونه همکاری در زمینه آموزش به این گروه یادآور شد: در معاونت اجتماعی شهرداری مشهد اقداماتی برای خودسازی و بهبود شرایط فردی آسیب دیدگان اجتماعی در حال انجام است لذا چنین افرادی می توانند به عنوان مشاور با حضور در کارگاه‌های معاونت اجتماعی با انتقال تجربیات خود شهرداری را در اجرای پروژه فرهنگ‌سازی در این باب کمک کنند.

در ادامه نیز نمایندگان سازمان های نظارتی و حمایتی و قضایی حاضر در جلسه دیدگاههای خود را در مورد فعالیت های این گروه مطرح کرده و برای همکاری بیشتر با مدیریت شهری در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

در بخشی از این جلسه نیز برخی از رهاشدگان از بند مجازات که در قالب همین کسب و کار به زندگی اجتماعی برگشته بودند از تجربیات خود گفته و پیشنهادات و نیازمندیهای این کسب و کار را توضیح دادند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا