پدری برای حقوق

به قلم وکیل سید محسن حسینی پویا

درباره‌ی استادِ کم­ مانند؛ زنده­ یاد دکتر امیر ناصر کاتوزیان و تأثیر ایشان بر حقوق ایران، بسیار گفته و نوشته شده است. هرچند به گمان می‌رسد کسی مانند او دوباره نیاید، اما این نوشته، بر آن است که بگوید: هر حقوق‌دانانی در این مرز و بوم، ­می­تواند و بلکه باید، در حوزه‌ی دانشی و کاریِ خویش، یک «کاتوزیان» باشد.

«پدر علم حقوق ایران» و یا «پدر علم حقوق نوین ایران»، فرنامی است که پیش و پس از درگذشت آن استادِ به­یادماندنی، از سوی بسیاری بزرگان و پیشروان حقوق و یا دارندگان رسانه، برای آن زنده­یاد به کار رفته است.

واژه­ی پدر (اسم/پهلوی)، در ادب فارسی به معنای: مردی که از او دیگری به وجود آمده است (دهخدا)، مردی که از او فرزند یا فرزندانی به وجود آمده است (سخن)، و در معنای مجازی؛ بنیان‌گذار، پدید آورنده­ی چیزی تازه مانند پدر شعر نو (معین) آمده است. از سویی دیگر در ریشه­یابی واژه­ی «پدر» گفته شده: «حرف پـِ در پدر، از پاییدن است. پدر یعنی پاینده، … کسی که مراقب خانواده­اش است و آنان را می­پاید. پدر در اصل پایدر یا پادر بوده است» (ویکی­پدیا). از این رو، واژه­ی «پدر» دارای دو حوزه­ی معنایی است؛ از سویی پدید آورنده و آفریننده است و از سویی دیگر پاینده و نگاهبان[۱].

و اما زنده­یاد دکتر کاتوزیان، جدای از آن­که گفتمان، دیدگاه­ها و مفاهیمی نو را در پهنه­ای گسترده و در حوزه­های گوناگون حقوقی (فلسفه­ی حقوق، حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق اساسی، حقوق جزا و…) آفرید، در پاسداشت و نگاهبانی از علم حقوق (و فقه) و ارزش­های حقوقی (عدالت، آزادی و…) و همچنین نهادها و اشخاص مرتبط با حقوق (دانشکده­های حقوق، کانون­های وکلا، دادگاه­ها، قضات، وکلا، اساتید، دانشجویان و…) نیز از هیچ کوششی دریغ نکرد و در این راه هر فعل یا ترک فعلی را که بایسته و شایسته و یا شرط احتیاط می­دانست، به جا ­آورد. پس ایشان در حقوق ایران دو نقش آفرینندگی و نگاهبانی را با هم به جا آورده است و از این بابت، به کار بردن فرنام «پدر علم حقوق ایران» برای آن زنده­یاد، گزافه و تشریفاتی نبوده و نیست.

استاد کاتوزیان خود را همانند «متصدی مواظبی[۲]» می­دانست که به هر بهایی شده، باید این بارِ امانت (علم حقوق و ارزش­های حقوقی و اخلاقی و…) که روزگار به او سپرده بود را بی­گزند به سرمنزل مقصود برساند. پس نه تنها مواظب بود تقصیر و قصوری نکند، بلکه همواره می­کوشید همه­ی احتیاط­های بایسته و معقول را به کار گیرد تا از بروز رخدادهای زیان­بار به این امانت و برقراری «فرض مسؤولیت» بر خودش جلوگیری کند!؟ براین­پایه، در زندگی­ شخصی­اش نه تنها از نبایدها (نامشروع­ها)، بلکه از مواضع تهمت، از شبهات و حتی از حیازت بسیاری مباحات دست شست. او، به بسیاری از پیشنهادات فریبنده –هرچند مباح- «نه» گفت و از پذیرش برخی مناصب یا قضاوت­ها یا وکالت­هایی که با ندای وجدانش هم­خوانی نداشت پرهیز کرد. او هیچ­گاه بر روی مصالح پایه­ای، داد و ستد نکرد هرچند در این راه، بارها با تنگنا روبرو شد و آرامشش به آشفتگی گرایید.

بی­گمان، علم حقوق و نهادهای حقوقی، همواره و در آتیه نیز به آفرینش­های نو و به پاییدن­ها و پاسبانی­های پدرانه نیاز دارد. پس بایسته است که هر حقوق‌دانانی به فراخور داشته­های دانشی و کاری خویش، رفتار پدرانه­ی استاد کاتوزیان را سرمشق خویش قرار دهد و پیوسته شرط احتیاط را به جا ­آورد تا گزندی بر چهره­ی زیبای حقوق و عدالتی که استاد کاتوزیان آن را بالاترین ارزش­ها می­دانست وارد نشود و چه خوب است اگر سرلوحه­ی همه­ی حقوق‌دانان ایران این جمله از استاد باشد که: «آسودگی­ام آنجاست که غباری بر چهره­ی عدالت نبینم» (کاتوزیان، حقوق خانواده، ج. ۱، سخن پیشگفتار).

– در دیدگاه دینی نیز همین معانی برای پدر دریافت می­شود: پیامبر اسلام (ص) که آورنده­ی دین اسلام است، خود و حضرت علی (ع) را پدران امت اسلام می­خواند («أنَا و علیٌ أبوا هذهِ الأمه» : شیخ صدوق، علل­الشرایع، ج. ۱، باب ۱۰۶، حدیث ۲)، و قرآن کریم در بیان ویژگی­های پدرانه­ی چنین پیامبری می­فرماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» (توبه/ ۱۲۸) ترجمه: قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است (ترجمه­ی فولادوند).

– اصطلاحی برگرفته از ماده ۳۸۶ ق.ت. است: «اگرمال‌التجاره تلف یا گم شود، متصدی حمل و نقل مسؤول قیمت آن خواهد بود، مگر اینکه ثابت نماید … مربوط به حوادثی بوده که هیچ متصدی مواظبی نیز نمی‌توانست از آن جلوگیری نماید…». در روشن­گری معنای «متصدی مواظب» گفته می­شود شخصی است که همانند یک «پدر خوب خانواده»، نه تنها قصور و تقصیری نمی­کند بلکه همه­ی موازین و احتیاط­های مورد انتظار برای نجات کالای موضوع قرارداد حمل را به کار می­برد تا از فرض مسؤولیت رهایی یابد (فخاری، ۱۳۸۴، تقریرات درس تجارت پیشرفته-دکتری).

برای دریافت این مقاله اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا