تحقق شهری با کمترین آسیب با پیوند اخلاق و حقوق

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد گفت: بخش عمده ‌ای از حقوق، ریشه در اخلاق دارد و تنها قواعد اخلاقی به شکل قانون درمی‌آیند که دارای ضمانت اجرایی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید محسن حسینی‌پویا در پیش همایش اخلاق و فرهنگ شهرنشینی، با بیان اینکه مشهد را میتوان شهری ۷۲ ملت دانست، اظهارکرد: براساس آمار رشد جمعیت، مشهد در سال ۱۳۳۵ چهارمین شهر پرجمعیت کشور بوده که در سال ۴۵ رتبه سوم شده و از سال ۵۵ تا به امروز در جایگاه دوم قرار گرفته است.

وی افزود: فاصله جمعیتی بین شهر دوم و سوم کشور بسیار زیاد است و با همین روال اگر پیش برویم، جمعیت مشهد نسبت به شهر تهران ممکن است در آینده بیشتر شود.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: جمعیت ساکن در شهر مشهد، جمعیتی همگرا نیستند و از اقوام و نژادهای مختلف و گویش های گوناگون تشکیل شده‌اند؛ همین موضوع سبب شده رواداری و گفتگو در این شهر کمتر باشد و ایجاد هماهنگی بین این افراد را دشوار کرده است به نحوی که مشهد در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رتبه اول را دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: شورای پنجم شهر مشهد با این هدف تهیه منشور حقوق شهرنشینی را در دستورکار خود قرار داد تا در این شهر همه در کنار هم به شکل مسالمت‌آمیز و با گفتمانی واحد حضور داشته باشند.

حسینی‌پویا با بیان اینکه خلاء و ضرورت منشور حقوق شهرنشینی در شهر مشهد بیش از هر شهر دیگری حس می‌شد، تصریح کرد: در بندهای این منشور بر روی موضوع مشهد، شهر گفتگو، مدارا و رواداری تاکید شده است.

وی در ادامه گفت: به منظور بدست آوردن شهری با کمترین آسیب‌ها، تنها حقوق جوابگو نیست و اخلاق و حقوق باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

حسینی‌پویا با بیان اینکه ریشه بخش عمده‌ای از حقوق در اخلاق است، اظهارکرد: این درحالیست که قواعد اخلاقی که دارای ضمانت اجرایی هستند، به شکل قانون درمی‌آیند؛ با بررسی منشور حقوق شهرنشینی متوجه می‌شویم که بسیاری از موضوعات ضمانت اجرایی ندارند چراکه بسیاری از آن، قواعد اخلاقی است.

وی با اشاره به اینکه ثمره و خروجی منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی باید در تغییر رفتار و فرهنگ ایجاد شود، گفت: امیدواریم این اقدام شورای پنجم شهر مشهد در سایر شهرها هم مورد توجه قرار گیرد و اخلاق و حقوق و فرهنگ را باهم آشتی دهیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا