آبادگران، حق شهر مشهد را بدهد

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت:در زمان احداث پروژه آبادگران اداره راه و شهرسازی تقبل کرده که ۵۵ درصد سهم سرانه شهرداری برای خدمات عمومی شهر را پرداخت کند، اما تاکنون این سهم پرداخت نشده است؛ چه شرکت آبادگران و چه اداره راه و شهرسازی باید این سهم را پرداخت کند.

سیدمحسن حسینی‌پویا در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص شرکت آبادگران، اظهار کرد: شرکت آبادگران که روبه‌روی پارک کوهسنگی مجتمع‌های مسکونی، رفاهی، تجاری و… را ساخته است، باید حدود ۵۵ درصد سهم سرانه به شهرداری مشهد اختصاص می‌داد. زمین آن‌جا را اداره راه‌وشهرسازی به شرکت آبادگران داده است. در آن زمان اداره راه و شهرسازی ۵۵ درصد سهم سرانه شهرداری برای خدمات عمومی شهر را تقبل کرده است، اما تاکنون این سهم را پرداخت نکرده است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: در زمان صدور پروانه آبادگران، این تعهد در آن ذکر شده است. در این تعهد قید شده که پایان کار تنها مشروط بر این است که ۵۵ درصد سهم سرانه به شهرداری تحویل داده شود.

حسینی‌پویا با اشاره به اینکه «تاکنون سهم شهرداری تحویل داده نشده است»، خاطرنشان کرد: دوستان شرکت آبادگران درخواست دارند که شهرداری پروانه پایان کار را صادر کند و شهرداری نیز به درستی به آن‌ها می‌گوید که شرکت آبادگران هنوز ۵۵ درصد سهم سرانه را پرداخت نکردید.

وی ادامه داد: مسأله و دعوای اینکه ۵۵ درصد سهم سرانه را چه کسی باید بدهد، هنوز حل نشده است. بر روی کاغذ باید اداره راه وشهرسازی این را بدهد اما آن چیزی که برای شهرداری ملاک است این است که باید مالک این سهم را بپردازد. برای شهرداری فرقی نمی‌کند که شرکت آبادگران می‌خواهد این سهم را بپردازد و یا اداره راه و شهرسازی.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: این سهم حق شهر و مردم مشهد است. یکی از بکرترین مناطق مشهد در دست شرکت آبادگران است. فارغ از اینکه این کار درست بوده است یا خیر، درحال حاضر سهم مردم و شهر مشهد باید پرداخت شود. اداره راه و شهرسازی متاسفانه از این مسئولیت شانه خالی می‌کند.

حسینی‌پویا عنوان کرد: حق شهر مشهد بین شرکت آبادگران و اداره راه و شهرسازی پاس داده می‌شود. ما در کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. مدیران شرکت آبادگران می‌گویند که این تعهد بر روی دوش ما نیست. حرف آن‌ها از دیدگاه خودشان درست است. از دیدگاه شهرداری مشهد نیز حرفشان درست است.

وی با بیان اینکه «باید حق شهر مشهد داده شود»، گفت: ۵۵ درصد سهم سرانه که حق شهر مشهد است باید پرداخت شود، چه شرکت آبادگران و چه اداره راه و شهرسازی باید این سهم را پرداخت کند. در جلسه بعدی بررسی قرار است، مسئولین راه و شهرسازی حضور داشته باشند. آنان درخصوص این موضوع توضیح بدهند تا بدانیم که چطور می‌توانیم سهم حق شهر مشهد را بگیریم.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «بعد از پرداخت ۵۵ درصد سهم سرانه، پایان کار برای آبادگران صادر می‌شود»، اظهار کرد: بسیاری از ساختمان‌ها در شهر وجود دارند، که پایان کار ندارند. این ساختمان‌ها ساخته شده و افرادی هم در آن درحال زندگی کردن هستند.

حسینی‌پویا در پاسخ به این سوال که «چطور آبادگران پایان کار ندارد اما سال‌هاست که بخش‌های تجاری، اقامتی، مسکونی، رفاهی و… آن در حال فعالیت هستند؟»، خاطرنشان کرد: این مسأله منافاتی ندارد. بسیاری از ساختمان‌های شهر مانند آبادگران پایان کار ندارند و درحال فعالیت هستند. باتوجه به اینکه در یک طرف مسأله راه و شهرسازی و طرف دیگر شرکت آبادگران بوده که شرکت آبادگران به نوعی شرکت عمومی محسوب می‌شود، کمک‌هایی بوده که مسئولین وقت در آن زمان انجام داده‌اند.

وی افزود: کمک‌هایی در این خصوص در زمان وقت به این مجموعه شده است. توافقاتی برای پایان کار در آن زمان شده  اما تاکنون سهم سرانه پرداخت نشده است. در این مرحله نیز دوستان می‌خواهند با همین منوال عمل کنند و می‌گویند حالا در این زمینه کمکی کنید. شهرداری نباید در این زمینه کوتاه بیاید و شهر حق مشهد را باید بگیرید.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سوال که «آیا شهرداری از شرکت آبادگران شکایت کرده است یا خیر»، بیان کرد: من از طرح دعوا و شکایت شهرداری از شرکت آبادگران، خبر ندارم. من نمی‌دانم که آیا شهرداری تصمیم به شکایت از آبادگران دارد یا خیر. اگر لازم باشد، قطعا شهرداری از منافع شهر مشهد در دادگاه نیز دفاع خواهد کرد. مدیریت شهری برای حق شهر مشهد با کسی تعارف ندارد. بهترین جای مشهد در تصرف شرکت آبادگران است. این مکان به نوعی بام شهر مشهد است. اینکه حق شهر مشهد داده نشود و پایان کار برای آن صادر شود، ظلم بزرگی به شهر مشهد است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا