نگاه تمرکزگرایانه در تهران، چالش این روزهای شوراهاست

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید از نظام شورایی کشور دفاع کرد و آن را توسعه داد چرا که این نظام حلقه ارتباط مردم و حاکمیت به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، سیدمحسن حسینی پویا با بیان اینکه در قانون اساسی یکی از مهم‌ترین ارکان مورد توجه، وجه مردمی بودن است، گفت: در حقیقت، قانون اساسی بر مبنای دموکراسی نهاده شده و در حیطه ملی، مجلس شورای اسلامی و در حیطه محلی شوراهای شهر و روستا در این دموکراسی نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت پارلمان‌های محلی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های شهری اظهارکرد: با این حال شوراهای شهر و روستا یکی به دلیل تاخیر در ایجاد و یکی به دلیل کاسته شدن اختیاراتشان به نفع قوای غیر مردمی و حکومتی در طی سال‌های اخیر با چالش‌های مختلفی مواجه شدند.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه روند کاسته شدن اختیارات شوراهای اسلامی شهرها و کلانشهرها باید متوقف شود و به موضوعی که مورد نظر قانون‌گذار بوده باید برگردیم، تاکید کرد: در این زمینه باید در قانون اصلاحاتی صورت پذیرد و اختیارات شوراها افزایش پیدا کند.

حسینی پویا تصریح کرد: در این میان زمزمه‌هایی به گوش می رسد که احتمال دارد، اختیارات شوراهای شهر بیش از پیش کاسته و حتی در روند ورود منتخبان مردمی به پارلمان‌های محلی محدودیت‌هایی برای حق انتخاب مردم اعمال شود.
وی با تاکید بر اینکه باید مراقبت کرد تا وجهه مردمی نظام که همین شوراها هستند مورد خدشه وارد نشود، گفت: باید از نظام شورایی کشور دفاع کرد و آن را توسعه داد چرا که این نظام حلقه ارتباط مردم و حاکمیت به حساب می‌آید.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حال حاضر حاکمیت ملی بر خلاف چیزی که می‌گوید به سمت تمرکزگرایی حرکت می‌کند و مصداق آن را نیز می‌توانیم در تصویب طرح‌ تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، طرح‌های تفصیلی باید در سطح محلی تصمیم‌گیری شده و در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب برسد اما در اصلاح طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر رضوی می‌بینیم که این تمرکزگرایی باعث بروز مشکلات زیادی برای زائران و مجاوران شده است.

حسینی پویا با بیان اینکه حاکمیت ملی به دنبال محدودکردن هرچه بیشتر حاکمیت محلی است، بیان کرد: این دعوا سابقه نیز داشته که از فرهنگ عمومی کشور نیز نشات می‌گیرد.

وی متذکر شد: برای حل این مشکل باید نخبگان جامعه به این نکته توجه داشته باشند که دعوای مذکور، به هیچ وجه دعوای سیاسی نیست و بلکه تاریخی و ملی است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا